12 Mart 2017 Pazar

Oksijen Sensörü Arızası

Gv 250 Okjijen Sensörü Arızası (LAMBDA Sensörü)


Oksijen sensörü nedir?

Gv250 nin egzoz borusunun egzoz gövdesine bağlandığı yere yakın hizada, etrafında boruya kaynaklı U şeklinde minik bir bariyer ve grenaja doğru giden bir kablo göreceksiniz. Hah evet o işte zımbırtı. Miliamper ve milivolt derecesinde hassas bir akımın taşındığı kabloların hemde kontak uçları altın kaplama seviyesinde hassasiyetle ileti vermesi gereken kabloların deyim yerindeyse teyyareden nem alması, ayağınızı atarken ‘ on ne len’ diyerek ayağınızın takılması yada meraklı bir çocuğun ‘bu ne len’ deyip çekiştirmesi (düğme yada kablo görmeyiversinler bikere) için yapılmış bir düzenektir. 1976 da Bosch emminin icadı olup, bir türlü universalleştirilemeyen aygıttır.



Bu aygıt egzoz gazındaki oksijen miktarını belirli bir ısıya ulaştığında ölçer, (yanma sonrası kalan miktarı) bunu bir şekilde yapar. O kadarına girmeyelim. Oksijen miktarındaki azalma yada çoğalmaya tepki olarak beyine (ECU) miliamper miktarında akım gönderir , beyin bu veriye dayanarak enjektörden püsküren hava-yakıt karışımının ayarlanmasını sağlar. AB standartlarında egzoz emisyonunu tutturmak için bunu yaptığı düşünülmektedir. Hali ile yakıt tüketimini doğrudan etkiler.



Oksijen sensörleri nasıl arızalanır?

Oksijen sensörünün arızalanmasına motor üzerinde bulunan elektronik parçaların bozulması veya yanması durumunda tesisatta dolaşacak yüksek akımlar olabilir. Bu sebeple motora uyumlu konjektör takılmalı ve tesisat korunmalıdır. Bu tür durumlarda 2 sensörde birden yüksek volyaj yada düşük voltaj hatası alınır.

Oksijen sensörlerinin arızalanmasına bir diğer sebepte kötü benzin kullanımıdır. Özellikle sulu benzin veya mazotla karışmış benzin kullanmak sensörleri bozabilir.

Motosiklet ile derelerden veya derin sulardan geçerken egzozdan su girmemesine dikkat etmek gereklidir. Sensörlerin su ile temas etmeside bozulmasına sebep olabilir.


Eskimeye bağlı arızalanmanın motora etkisi

Sensör eskimişse, fazla zayıf ya da fazla yavaş bir sensör sinyali sağlıyor olabilir. Normal eskimenin yanında tabii başka hasar nedenleri de ortaya çıkabilir. Bu konuda ilgili hasar tabloları arızanın nedeni hakkında bilgi verir.

Motor kontrol ünitesi lambda sensörünün sinyalini alamıyorsa ya da sinyal fazla zayıfsa, motor bir tür "kör uçuş" halindedir. Halihazırda yakılan karışımın hangi bileşime sahip olduğunu tespit edemez. Bunun sonucunda acil çalışma moduna geçer ve karışımı otomatik olarak zenginleştirir. Türkçesi: Gerektiğinden fazla yakıt verir. Böylece istenen gücü garantiler ve parçaları aşırı ısınmaktan korur.

Bunun olumsuz sonuçları vardır: Bir yandan otomobilin tüketimi hissedilir şekilde artar – ortalama %15'e varan bir oranda, hatta şehir trafiğinde daha da fazla. Dahası, katalizatör artık doğru çalışamaz, çevreye daha fazla miktarda zararlı madde yayılır.

Bu durum Gv 250 için kitapçıkta her hangi bir kilometre belirtilmemesine karşın yaklaşık 50.000 kilometreye tekabül etmektedir. Bu durum motorun kullanımına göre değişkenlik gösterebilir.


Arızalanırsa nasıl anlaşılır, neler olur ?

1- ECU veri almadığı için motor sürekli zengin karışım kullanmaya başlar,
2- Yakıt sarfiyatı iki katından fazlaya çıkar, yaklaşık 100km/7-8 lt. kadar,
3- Ara gazlanmalarda motor teklemeye meyil eder, sarsıntılı çalışır, gaza hızlı tepki vermez,
4- Egzozdan çiğ benzin kokusu alınabilir, (zengin karışım yakmanın tüm belirtilerini verir)
5- Aynı anda bujilerden biri ıslanmış yada arızaya geçmiş ise motorun çalışması tek silindire düşer ve çalışmayan silindirdeki yakıt monifolttan sonra egzoz içinde alev alarak, egzosun, eksozun, egzostun (canınınz hangisini isterse) kıpkırmızı olmasına sebep olur.
6- Gösterge panelinde F1 ışığı yanar. Bu ateşleme sisteminde bir sorun olduğunu gösteren servis uyarı lambasıdır.
7- F1 ışığının motor soğuduğu zaman söndüğü, ilk çalıştırmada yanmadığı kısa süre sonra ikaza geçtiği sıkça bahsedilmiştir. Mantıklıdır. Çünkü sensörde komple bir arıza yoktur ve kısmen çalışmaktadır. Sensör, egzos gazının yaklaşık 250-300 C’ ye çıkmasını beklemekte ve ondan sonra ölçüm yapmaya başlamaktadır, ısıyı algılar, devreye girer ama sinyal yollamaz ondan sonra ECU duruma uyanır ve F1 ikazı vermeye başlar.


Ne yapmalı? Nasıl olmalı? 

Lambda sensörü diğer sensörler gibi kapalı kutudur, direk kendisine müdahale mümkün değildir. Sevmez öyle şeyi. Yerinden nazikçe sökülüp aşındırıcı ve/veya yağlı olmayan çabuk uçucu bir madde ile silinir (tiner, gazyağı,wd40, vb. olmaz) (balata spreyi, benzin, alkol olabilir) ve ardından basınçlı hava ile temizlenebilir, kablosu ve soket girişleri ile soket girişlerinden beyine giden kablo hattı kontrol edilebilir. Soket girişleri çok dikkatli kontrol edilmelidir en ufak bir korozyon dahi o minnacık akımın geçişini engelleyebilir. Bu sebeple soket bağlantıları birçok sensorde en iyi iletkenlerden ve korozyona uğramayan altın kaplama olarak imal edilmektedir. Bu kontroller yapıldıktan sonra yetkili servise gidilir  Gerekli inceleme ile sizin arıza tespitiniz uyuşuyorsa ve durum düzelmiş ise sistem resetlenir. Sorun kontrol ve basit temizlik işlemlerine rağmen devam ediyor ise lambda sensörü yenisi ile değiştirilmelidir.






Bu yazı motosiklet.net'ten BLUERAY isimli kullanıcının postundan alıntılanıp düzenlenmiştir.

15 yorum:

  1. Merhabalar, yenisini nerden alabiliriz acaba en hızlı şekilde?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. http://www.motoranyp.com/urun_secimi/ şu sitede hyosung katalok/gv250n içerisine bakın yada dilerseniz telefon ile görüşün.
      Sahibinden.com da bazen olabiliyor.

      Sil
  2. Selamlar ,
    Bence başarılı bir site olmuş elinize , emeğinize sağlık. Bende bir 2015 model GV250 var. Motor soğuk iken bir kerede marş alıyor. 20-30sn sonra (sanırım ısındıktan sonra) FI ışığı yanıyor ama 10-20sn sonra kendiliğinden sönüyor. Bu esnada zor gaz yiyiyor. Işık söndükten sonra giderken hiç bir problem yok. Ancak durduktan sonra zor çalışma yapıyor bazen.7-8 denemeden sonra çalışıyor. Diagnostic cihazı yok ancak FI ışığının yanıp sönmesi ile arıza kodunu öğrendim 0-1-1-8 kodunu veriyor. WT sensörü diyor.Ancak bu sayfadaki Lambda arızası ile benzer olduğu için buraya yazdım. Bu konuda bir görüşünüz var mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, FI lambasinin bellir bir sure sonra yanmasi, motorun isindiktan sonra gaz yememesi oksijen sensörünü işaret ediyor. Ariza kodlari modelden modele degisiklik gosterebiliyor o yuzden cok guvenmemek lazim. Siz istanbuldaysaniz cihaz bulunan bir servise gidip gosterin

      Sil
    2. Selamlar ,
      Gaz yememe olayı bir kaç saniye sürüyor. Sonra zaten ışık sönüyor devamında her şey normal. Ne öksürme ne tıksırma ne ses değişikliği.Sanki hiç bir şey olmamışcasına. Kocaelinde olduğum için İstanbula gitmem lazım ancak diagnostic cihazı maalesef her yerde yok. Motoran firması isteyen bayiye geçici süre bu cihazı gönderiyor. Bu gönderme işi de eğer takip etmez isen bir kaç haftayı bulabiliyor. Arıza kodları ile ilgili iki adet liste var. Bir tanesinde zaten bu kodun karşılığı yok. Olanda sizin yayınladığınız liste. Eğer oksijen sensörü olsa hatanın devam etmesi lazım değil midir ?
      Teşekkür ederim

      Sil
    3. istanbul'da işini iyi yapan bir servis var mı bildiğiniz?

      Sil
    4. Ben bursada okdugum icin bizzat tecrube etmedim ama motopark avcilarin iyi oldugu söyleniyor. Sanirim sadece hyosung bakiyor.

      Sil
    5. Motopartk avcılara direkt gittim adamda cihaz bile yok sıkıntıyı bir türlü bulamadı oksijen sensöründen şüpheeniyoruz 50 60 km sonra ışık yanıyor

      Sil
  3. Yaşadığım sorun birebir aynı ve FI'den aldığım kodun karşılığı da 10.1.3.2 idi. Oradan oksijen sensörü olduğunu anlayarak bu konuya ulaştım ve yaşadığım şeyler birebir aynı her cümlesiyle. Egzozun kıpkırmızı olmasına kadar. Şimdi ben bunu bir şekilde kabloyu değiştirerek çözsem de Diagnostic cihazı ile resetlenmesi gerektiği söyleniyor. Peki ben bu işlemi nerede yaptıracağım? Çok mu maaliyetli bir şey olacak? Korkmaya başlıyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok geç cevap yazdığım için üzgünüm, resetleme işlemi; http://hyogv250.blogspot.com/2017/03/beyin-resetleme.html adresinde mevcut cihaza gerek yoktur. Ayrıca sensör değiştikten sonra resetlenmesine gerek yoktur.

      Sil
  4. Merhaba yazılarınızdan çokça faydalandım öncelikle bütün yazılarınız için teşekkür ederim. Bir sorum olacaktı size; gv 250 min sensör arızası var ve değişmesi gerekiyor fakat sensör arattığımda gv 250 için iki çeşit sensörle karşılaşmaktayım. Birincisi sizin de kullandığınız resimdeki gibi ve m15 uç benim motorumda ise m12 uç var m15 uçlu olan sensörü alsam uyar mı? Teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. Merhabalar, üç çeşit oksijen sensörü kullanılmakta, modeller konusunda emin olmasam da 2008-2010, 2010,2011, 2012,-2016 şeklinde üç farklı sensör kullanılıyor.

    Ucu ince olan 2012 ve üzeri modeller için, ucu kalın ve delikli olan eski modellerde kullanılıyor. Fakat bu konuda net bilgim yok, bu yüzden bir servise danışmanızda fayda var.

    YanıtlaSil
  6. Hocam merhabalar. Bende de motor ısı sultan sonra efi ısığı yanıyor ve benzin tüketimi çok fazla. 2012 model için oksijen sensörünü bir türlü bulamadım. Yardımcı olabilir misiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhabalar, güncel olarak nereden parça bulabileceğinizi bilmiyorum.

      Yaklaşık 2 sene öncesi için yazdığım yedek parça konu başlığından başka bilgim yok.

      http://hyogv250.blogspot.com/2017/03/yedek-parca-temini.html

      Sil
  7. Merhabalar hala buralarda mısınız? Çözemediğimiz bir sorun var bana instagramdan ulaşırsanız çok mutlu olurum instagram adresim Tercumann

    YanıtlaSil