25 Mart 2017 Cumartesi

Buji Piposu Değişimi

Bu başlık altında buji piposu değiştirmeyi göstermeye çalışacağım. Buji Piposu Çatlaması başlığı altında detaylıca anlatmıştık, çatlayan ve tekleme yapan buji pipolarının yerine NGK SD05F kodlu buji piposunu alıyorsunuz. Pipolar ile birlikte buji kablosu da değişmelidir.

Dikkat! Her buji piposu için 25 cm uzunluğunda buji kablosu kestirmelisiniz.



Buji pipolarını değiştirmek için motorun deposunu, radyatörünü, varsa koruma demirini sökmek gerekiyor fakat gözünüzde büyümesin deponun ve radyatörün sökülmesi oldukça kolay.

Pipo başlığı ve Pipo Ucundaki Destek Başlığının Orijinal Piponun Başlığı ile Değişimi

NGK SD05F buji piposunu motorunuza takmadan önce tavsiyem, elinizde orijinal pipolar mevcutsa pipo başlığını değiştirmeniz yönünde, bu sayede buji yuvasına su girmesi önlenecek ve yaşanabilecek arızalar en aza indirilecektir. NGK marka piponun orijinal halinde buji başlığı bulunmuyor ve uzundaki destek başlığı yüzünden motora takarken zorluk yaşıyorsunuz.

Resimde üstte NGK SD05F, altta orjinal Hyosung GT,GV 250 piposu konumlanmış durumda.

NGK daki 4 nolu destek contasını çıkartıp yerine orijinal pipodaki 1 nolu olanı takıyorsunuz. Bu işlemi yapmazsanız pipoyu monte ettiğinizde dip noktalara doğru sıkışma olacaktır.

Buji kablosunu orijinal pipodan ayırmak için vidalama mantığı ile sola döndürüp çıkartıyoruz.

Orjinal pipodaki 2 nolu şapkayı çıkartıp buji kablosunu geçiriyorsunuz.

Sonra NGK pipoda yer alan 5 nolu şapkayı çıkartıp buji kablosuna geçiriyorsunuz. Bir sonraki aşamada rahat çalışabilmemiz için iki şapkayı da iyice geriye itin.

Şapkalar geçirilmiş buji kablosu eğer daha önce kullanılmış ise ucu yıpranmış demektir. keskin bir bıçakla ucundan yarım santim kadar kısaltıyoruz. Ekmek dilimi keser gibi düzgünce kesiyoruz.

Artık kablomuzu vidalama mantığı ile sıkma yönünde döndürerek NGK pipomuza monte ediyoruz.

Daha önce kabloya sırası ile geçirdiğimiz şapkaları pipoya doğru kaydırıp yaklaştıralım. yerlerine oturtmadan önce 5 nolu ngk şapkasını 2 nolu orijinal pipo şapkasının altına geçirmeye çalışın. Böylece dış etkenlere karşı yalıtım dahada güçlenecek. Bu aşama ve birleşmiş iki başlığı yeni piponun üzerine tam olrak oturtması biraz uğraşı istiyor. Eğer çok zor gelirse 5 nolu NGK başlığını kullanmaktan vazgeçebilirsiniz. Orijinal başlık tek başında olsa muhakkak kullanılmalı.

Facebook Hyosung GT250 Türkiye grubu yöneticilerinden Aykut Uçar (puser) adlı kişinin postundan alıntılanmıştır. Kendisine Teşekkür ederim.


Buji Kablosunu Buji Piposuna Takmak

Paketten çıkan buji pipolarına birer adet yaklaşık 25 cm boyutunda buji kablosu alıyorsunuz. Buji kablolarını buji piposuna monte etmek için piponun arkasındaki boşluktan kabloyu sokup saat yönünde çevirerek takabilirsiniz.



Buji Piposunu Bujiye Takmak

Bujiler motor üzerindeyken buji piposunu buji üzerine yerleştirip pipo üzerine hafifçe vurarak bujiye oturmasını sağlayabilirsiniz.

GV 250 Buji Piposu Değiştirmek

Gerekli Ekipmanlar;

-10mm lokma anahtar (Tercihen lokma, eğer yoksa açık ağız anahtarda işinizi görür.)
-Yıldız tornavida
-Pense
-Düz tornavida
-Kargaburun

Dikkat! Motorunuz sıcakken bu işlemi yapmayın, bujinin ve buji piposunun olduğu bölge en son soğuyan bölgedir, önce motorun soğumasını bekleyiniz.

Öncelikle depoyu sökerek başlıyoruz. Depoyu sökmek için sürücü selesini çıkarın ve deponun altında bulunan 2 adet 10 mm civatayı gevşetin ve çıkartın. Depoyu iki elinizle yanlarından kavrayın ve önce geriye doğru ardından yukarıya doğru çekin. Depoyu yerinden çıkardıktan sonra hotrum ve soketleri sökmeden depoyu sürücü selesinin yerine koymalısınız. Depoyu yerleştirmeden önce deponun koyulacağı yerlerin üzerine bez koyun, bu deponun çizilmemesi için bir önlemdir.

Not: Çıkan civataları kaybolmaması için bir arada belirlediğiniz bi yere koyun, Uzun civtalar deponun, Kısa civatalar radyatörün ve Yıldız ağızlı civatalar EFİ kapağınındır. Takarken karışmaması önemlidir.








Sol taraftaki EFİ kapağının altında ateşleme bobinleri bulunmaktadır. Bu yüzden bu kapağı da yıldız tornavida yardımıyla çıkartıyoruz.





Ardından ön silindir piposuna ulaşmak için yağ radyatörünü ve koruma demirinin sökülmesi gerekmektedir. Bu işlemi yapmak için önce 2 adet 10 mm civatayı yerinden çıkartıyoruz. Motorun gidonu düz dururken koruma demirini yavaşça ön çamurluğa doğru iki elinizle çekin, çamurluğa değmesine yakın sabitleyin aynı işlemi radyatör içinde yapın, fazla zorlamadan rahat çalışabileceğiniz kadar aşağıya çekin.

Not: Radyatörün hortumları plastik cırt cırtlar ile sabitlenmiş olabilir, böyle bir durum varsa pense ile bu cırt cırtları sökün, radyatör hortumlarını zorlayacak ve kastıracak hareketlerden kaçının.




Ön silindir buji piposunu bujiden ayırmak için yukarıya doğru çekin,  Çoğu pipo çekerek çıkartılabilir.  Pipo kablosunu bobinden ayırmak için kabloyu çekip çıkartabilirsiniz.


Yeni buji pipolarını motora takmadan önce kablolarını bobinlere vidalama mantığı ile takın.

Yeni takacağımız NGK buji piposunu takmadan önce ucundaki lastik kısmın kenarlarını bir yağ ile hafifçe yağlayın, bu pipoyu takarken kolaylık sağlayacaktır. Pipoyu takmak için bujinin üzerine oturtun ve bujiye oturana kadar üzerine hafifçe vurun.


Dikkat! Ön silindir piposunu taktıktan sonra motorun iki silindirin de çalıştığını test etmek için motoru çalıştırın ve gaz vererek kontrol edin, tekleme yapıyorsa veya tek silindir çalışıyorsa takamamışsınız demektir. Kabloların uçlarını kontrol edin.





Ön silindir için anlatılan işlemleri aynen arka silindir içinde uyguluyoruz. Arka silindirin şaseden dolayı çalışma alanı biraz dar olduğu için sadece ön silindiri anlattım.

Dikkat! Arka silindir piposunu taktıktan sonra motorun iki silindirin de çalıştığını test etmek için motoru çalıştırın ve gaz vererek kontrol edin, tekleme yapıyorsa veya tek silindir çalışıyorsa takamamışsınız demektir. Kabloların uçlarını kontrol edin.




Bütün işlemler tamalandıktan sonra motorda sağlıklı çalışıyorsa sıra motoru toplamaya gelmiştir. Öncelikle depoyu yerine takmalısınız, deponun ön tarafında şasede bulunan 2 adet yuvarlak yuvaya geçmesi için yer vardır. Bunlara bakın ve buna göre depoyu yerine oturtun. Uzun olan civataların 1 tanesini kastırmadan yerine takın, bu civatalar hassastır yalama olabilir bu yüzden mümkün olduğunca zorlamadan takmanız gerekli. Eğer takarken zorlanıyorsa depoyu elinizle ileri-sağ-sola ittirin ve civatanın rahat dönmesini sağlayın. Depo civatalarının çok fazla sıkılmasına gerek yoktur. 

Koruma demiri ve radyatörün takılması için, koruma demiri eski konumuna getirin ve aradaki boşluğa radyatörü yerleştirin, bir elinizle radyatörü tutarken bir elinizle civataların bir tanesini yuvasına oturtun. Bu civatalarda depo civataları gibi hassastır, zorlanmadan takılması gerekir. Bu yüzden koruma demiri ve radyatörün civata deliklerinin birbirine denk gelmesi gerekli, bunu sağlamak için elinizle koruma demirini yukarıya-aşağıya doğru hareket ettirerek doğru noktayı bulmalısınız. Bu civatalarıda yerine taktıktan sonra sıkabilirsiniz. Radyatör civataları koruma demirinide tuttuğu için bu civataları yalama etmeden mümkün olduğunca sıkıca sıkmalısınız. 

EFİ kapağını takmak için kapağı elinizle yerine yerleştirin deliklerden birisinin içine bakın ve iki deliğin denk geldiği noktayı bulun ve civatayı takın, ardından diğer deliği bulun ve civatayı takın, ardından tornavida ile sıkın.











21 yorum:

  1. emegine saglik hocam cok faydali

    YanıtlaSil
  2. Çok teşekkürler hocam emeğine sağlık

    YanıtlaSil
  3. 1) Buji kablosu, bobine de vidalama mantığı ile takılmıyor muydu?
    Sadece bastıracak mıyız gerçekten?

    2) Ayrıca NGK pipoları vidalama ile değil, bastırarak 'tırrrt' diye geçiyor bende? Vidalama şart mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, buji kablosu bobine vidalanarak takılıyor doğru fakat buji piposuna takıldıktan sonra bobine vidalayarak takmaya çalışırsanız kabloyu burmuş olursunuz, buda zamanla kablonun deforme olmasına sebep olur. 1-2 tur vidalayabilirsiniz, vidalamazsanızda kendi kendine çıkacak birşey değil.

      Bastırarakta takabilirsiniz, ben incelediğimde bastırmanın zarar verebileceğini düşündüm.

      Sil
    2. Bobini, kabloyu ve pipoyu tamamen motordan ayırıp, dışarıda; kabloyu değil pipoyu ve bobini çevirerek takarsak kablo burulmaz. Olur mu böyle?

      Sil
    3. heralde olur dediğiniz mantıklı, ben bunun için bobini sökmezdim ama, çünkü çevirmeden takılsa bile elektriği iletiyor problem çıkarmıyor. tabi denemek size kalmış muhtemelen başarılı olursunuz.

      bobinleri sökmek çok zor iş değil.

      Sil
    4. Benim arka buji kablosu bobine tam oturmadığı için düzgün çalışmıyordu motor.

      Bence en sağlıklısı hepsini dışarı çıkarıp sağlam bir şekilde takmak.

      Sil
  4. Merhaba hocam Efi modeli icinmi ben 2016model aldim tekleme yapiyor bazen stop ediyor ateslemeyi kesip ve yakitim cok fazla suan 500km deyim ama yinede rodaj gore cok fazla. Yardimina ihtiyacim var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, evet bu yazı EFI modeller içindir. Motorunuzun garantisi devam ediyorsa servise başvurmalısınız. Garanti devam etmiyorsa yaşadığınız sorunu bu şekilde çözebilirsiniz.

      Sil
  5. Bujiyi 10mm lokma başı ile çıkartabilir miyim? Buji anahtarı diye bir şey var sanırım mıknatıslı falan ama arabalar için galiba onlar değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, buji için 16mm buji anahtari gerekli, ve bu anahtarin uzunlugu en az 25 cm olmali. Bujiler çok derinde kisa anahtarların boyu yetmez.

      Sil
  6. İyi gunler anlatiminiz icin cokk cokk teşekkür ederim fakat arka silindirdeki buji tam olarak yeri nerde resimlerde goremedim egerki ekleme veya gondrrme sansiniz olursa cok sevinirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, bu sayfada bulunan sonran ikinci fotoğraf arka buji yuvasını gösteriyor. Depoyu kaldırdığınızda sürücü selesinin yaklaşık 15 cm önünde kalır.

      Fotoğraf için; https://4.bp.blogspot.com/-W26hNrpBE1o/WNZhgD1M1TI/AAAAAAAAAmA/2UgvVwZ8pzQWnMYEQu9aXUZd9gRaoG-cACLcB/s320/12.jpg

      Sil
  7. Hocam merhaba,
    Kışın motorun 1 ay dışarda kalmak zorunda kaldo ve yaklaşık 1 2 ay hiç çalıştırmadım. Sabah çalıştırmak istedim ama çalışmadı marş bir türlü ateşlemedi. Bilgim az destek olursan sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, akünüz bitmiştir. Aküyü şarj edip deneyin lütfen.

      Sil
  8. kaç km bir değişmesi gerekli..?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, bununla ilgili kesin bir bilgi yok, bence arıza vermeden değiştirilmesine gerek yok. Bozulacak bir yapısı yok, bujiye sağlam şekilde oturduğu sürece elektriği iletir.

      Sil
  9. Çözemediğim bir problemim var gv de. Bir şekilde size ulaşmam mümkün müdür ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ogzcngdk@gmail.com

      e mail ile yaşanan tüm belirtileri detaylı şekilde yazarsanız yardımcı olmaya çalışırım.

      Sil
  10. emeğine sağlık çok faydalı bir blog Allah razı olsun

    YanıtlaSil
  11. ������

    YanıtlaSil